Tuesday, September 8, 2015

Taknak ke jumpa dengan Pencipta kita?????

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM.
Selama ini, ada tak sesiapa yg beritahu tentang nikmat yang paling besar berbanding nikmat-nikmat lain yg diperolehi oleh ahli-ahli Syurga? Sila baca artikel ini untuk mengetahuinya. Semoga bermanfaat.

Tafsir dan penerangan ringkas surah Yasin ayat 54 sehingga ayat 58.

Surah Ya Seen, Verse 54:
فَالْيَوْمَ لَا تُظْلَمُ نَفْسٌ شَيْئًا وَلَا تُجْزَوْنَ إِلَّا مَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ

Maka pada hari itu, tidak ada seseorang yang akan dianiaya sedikitpun, dan kamu pula tidak akan dibalas melainkan menurut amal yang kamu telah kerjakan.

👆Tafsir dan penerangan ringkas : Pada hari pembalasan kelak, ALLAH hanya akan membalas segala amal kebaikan dan keburukkan terhadap apa yg seseorang itu buat sahaja. Maka segala amalan dari orang lain seperti sedekah fatihah, majlis tahlil utk hantar pahala, sedekah pahala bacaan Quran utk si mati sudah pastinya adalah perbuatan yg sia-sia kerana amalan tersebut bukanlah usaha simati utk ALLAH berikan balasan.

Surah Ya Seen, Verse 55:
إِنَّ أَصْحَابَ الْجَنَّةِ الْيَوْمَ فِي شُغُلٍ فَاكِهُونَ

Sesungguhnya penduduk Syurga pada hari itu, berada dalam keadaan sibuk leka menikmati kesenangan;

👆Tafsir dan penerangan ringkas : Bagi sesiapa yg mendapat balasan syurga dari ALLAH, mereka2 ini akan sentiasa "enjoy" ke tahap yg sgt melekakan. Setiap apa yg mereka perolehi adalah nikmat yg sentiasa bertambah. Satu contoh, bila makan hidangan syurga, nikmat suapan kedua akan lebih bertambah berbanding suapan pertama manakala nikmat suapan ketiga akan bertambah berbanding suapan kedua dan begitulah seterusnya....sentiasa bertambah-tambah nikmat.

Surah Ya Seen, Verse 56:
هُمْ وَأَزْوَاجُهُمْ فِي ظِلَالٍ عَلَى الْأَرَائِكِ مُتَّكِئُونَ

Mereka dengan pasangan-pasangan mereka bersukaria di tempat yang teduh, sambil duduk berbaring di atas pelamin;

👆Tafsir dan penerangan ringkas : mereka penghuni syurga akan hidup berpasangan(kahwin) iaitu lelaki beriman akan berpasangan dengan perempuan yg beriman. pasangan mereka di syurga adalah yg paling cantik/paling hensem sekali berbanding bidadari2 serta pelayan2 syurga.

Surah Ya Seen, Verse 57:
لَهُمْ فِيهَا فَاكِهَةٌ وَلَهُم مَّا يَدَّعُونَ

Mereka beroleh dalam Syurga itu pelbagai jenis buah-buahan, dan mereka beroleh apa sahaja yang mereka kehendaki;

👆Tafsir dan penerangan ringkas : Segala mcm buah-buahan ada di syurga. Apa jua keinginan sewaktu di dunia dulu serta keinginan baru yg terfikir ketika dalam syurga, semuanya pasti dapat.

*Boleh rujuk surah waqiah ayat 12-40 utk merujuk secara detail nikmat-nikmat yg ahli syurga perolehi.

Surah Ya Seen, Verse 58:
سَلَامٌ قَوْلًا مِّن رَّبٍّ رَّحِيمٍ

(Mereka juga beroleh) ucapan salam sejahtera dari Tuhan Yang Maha Mengasihani.

👆 Tafsir dan penerangan ringkas : Inilah nikmat yang paling besar mendahului segala nikmat-nikmat syurga yg lain iaitu apabila ALLAH memberikan ucapan salam serta memperlihatkan "diri" NYA secara zahir pada hamba2 NYA penduduk syurga.

Terpaku mereka ahli-ahli syurga sehingga lupa akan segala nikmat-nikmat syurga yang lain apabila dapat ucapan salam dan melihat ALLAH.

Betapa gembiranya mereka ahli2 syurga sehingga tidak dapat berkata-kata apabila dapat berjumpa dan melihat Pencipta mereka.

Soalan : Tidakkah kita ada keinginan untuk berjumpa dan melihat Pencipta kita iaitu ALLAH?

Wallahua'lam

No comments:

Post a Comment