Wednesday, September 9, 2015

Pujalah ALLAH sahaja

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM.

Surah Yunus, Verse 28:
وَيَوْمَ نَحْشُرُهُمْ جَمِيعًا ثُمَّ نَقُولُ لِلَّذِينَ أَشْرَكُوا مَكَانَكُمْ أَنتُمْ وَشُرَكَاؤُكُمْ فَزَيَّلْنَا بَيْنَهُمْ وَقَالَ شُرَكَاؤُهُم مَّا كُنتُمْ إِيَّانَا تَعْبُدُونَ

Dan (ingatlah) masa Kami himpunkan mereka semua (pada hari kiamat), kemudian Kami berfirman kepada orang-orang musyrik: "Tunggulah di tempat kamu semua, kamu dan makhluk-makhluk yang kamu jadikan sekutu"; sesudah itu kami putuskan perhubungan baik di antara mereka. Dan berkatalah makhluk-makhluk yang mereka sembah itu (sebagai berlepas diri): "Bukanlah kami - yang kamu puja dan taat (sebenarnya kamu hanya memuja dan mentaati hawa nafsu kamu sendiri)!

Surah Yunus, Verse 29:
فَكَفَىٰ بِاللَّهِ شَهِيدًا بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ إِن كُنَّا عَنْ عِبَادَتِكُمْ لَغَافِلِينَ

"(Allah mengetahui apa yang sebenarnya); oleh itu, cukuplah Allah sebagai saksi antara kami dengan kamu, bahawa sesungguhnya kami tidak menyedari pujaan atau penyembahan kamu (kepada kami)".

👆Dihari pembalasan kelak, ALLAH akan himpunkan makhluk yang menyeru utk ditemukan dengan makhluk yg diseru. Dan sesudah itu, ALLAH akan memutuskan hubungan baik di antara mereka.

Kalau yang puja Nabi Muhammad, maka Nabi Muhammad akan dipanggil berhadapan dengan pemuja-pemuja Nabi Muhammad.(Habib)

Kalau yang puja Nabi Isa, maka Nabi Isa akan dipanggil berhadapan dengan pemuja-pemuja Nabi Isa.(Kristian)

Kalau yang puja Saidina Husin, maka Saidina Husin akan dipanggil berhadapan dengan pemuja-pemuja Saidina Husin.(Syiah)

Maka akan berkatalah mereka-mereka yang dipuja ini pada si pemuja bahawa mereka hanya memuja hawa nafsu mereka sendiri kerana....ayat seterusnya iaitu ayat 29 surah Yunus menerangkan yang dipuja mendakwa bahawa mereka tidak tahu menahu atau sedar akan pemujaan si pemuja terhadap mereka yg dipuja. Bermakna segala ibadat atau amalan terhadap pujaan masing2 adalah sia-sia belaka.

* Biasanya pemujaan ini melibatkan orang2 yg sudah mati seperti contoh Nabi-Nabi, Sahabat-Sahabat Nabi, Ahli2 keluarga Nabi, Wali-Wali, Tok2 Guru dan seumpamanya yang dianggap rapat dengan ALLAH.

* Hajat2 si pemuja kepada yg dipuja ini pula berkait dengan hal nakkan syafaat (pertolongan), nak minta sampaikan doa (tawasul), nakkan berkat dan lain-lain hajat.

* Jadi bila berkehendak kepada hajat-hajat dunia dan akhirat mereka itu dimakbulkan ALLAH, maka mereka reka cipta pula ibadat atau amalan khusus pada pujaan-pujaan mereka dengan sangkaan agar dapat mewujudkan hubungan baik diantara mereka dengan pujaan masing2. Contohnya hantar fatihah, hantar pahala, yahanana, barzanji, maulid utk Nabi Muhammad, krismas utk Nabi Isa, hari asyyura (memperingati kematian saidina husin), marhaban dan berbagai lagi ibadat atau amalan karut lain.

* Mereka si pemuja ini bersangka bahawa dengan wujudnya hubungan baik terhadap pujaan mereka, dapatlah pujaan mereka tu menjadi penyelamat mereka dr azab ALLAH serta menjadi wakil ALLAH sebagai tukang "recommend" supaya ALLAh memakhbulkan hajat-hajat meraka yg lain.

* Kristian mengangkat Nabi Isa sebagai anak ALLAH kerana nakkan Nabi Isa ni rapat dgn ALLAH. Bila rapat, maka lantik Nabi Isa sebagai wakil (perantaraan) utk sampaikan ibadat, doa serta boleh menjadi penyelamat mereka bila di hari pembalasan kelak. Jadi kristian ini akan reka cipta ibadat sendiri khas utk Nabi Isa sebagai tanda mewujudkan hubungan baik diantara kristian dan Nabi Isa. Pemujaan Syiah, Habib, Tarikat dan segala macam ajaran karut adalah bertujuan yg sama seperti ajaran kristian. Yang berbeza adalah orang yg menjadi pujaan mereka.

Jadi ayat di bawah ini amat sesuai utk kristian dan seumpamanya....

Surah Al-Maeda, Verse 17:
لَّقَدْ كَفَرَ الَّذِينَ قَالُوا إِنَّ اللَّهَ هُوَ الْمَسِيحُ ابْنُ مَرْيَمَ قُلْ فَمَن يَمْلِكُ مِنَ اللَّهِ شَيْئًا إِنْ أَرَادَ أَن يُهْلِكَ الْمَسِيحَ ابْنَ مَرْيَمَ وَأُمَّهُ وَمَن فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا وَلِلَّهِ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا يَخْلُقُ مَا يَشَاءُ وَاللَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ

Demi sesungguhnya, kafirlah orang-orang yang berkata: "Bahawasanya Allah ialah Al-Masih Ibni Maryam) katakanlah (wahai Muhammad): "(Dakwaan itu tidak benar) kerana siapakah yang dapat menahan (seksa) dari Allah sedikit jua pun kalau Ia mahu membinasakan Al-Masih Ibni Maryam beserta ibunya dan orang-orang yang ada di muka bumi semuanya?" Dan (ingatlah) bagi Allah jualah kuasa pemerintahan langit dan bumi dan segala yang ada di antara keduanya. Ia menciptakan apa jua yang dikehendakiNya. Dan (ingatlah) Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.

Ringkasan tafsir : ALLAH tanya pada kristian....SIAPA yg boleh selamatkan Nabi Isa dan Mak Nabi Isa serta seluruh manusia jika ALLAH nak binasakan kesemua nya???? Sudah tentulah jawapan nya hanya ALLAH saja yang boleh selamatkan kita. Jadi, bila Nabi Isa (Nabi Muhammad, Saidina Husin) pun tak ada kuasa nak selamatkan sesiapa, kenapa masih nak puja mereka???

Hanya ALLAH sahaja yang Maha Berkuasa di atas segala sesuatu kerana DIA adalah pemilik apa juga yang di langit dan apa juga yang di bumi semua sekali.

Jadi pujalah ALLAH sahaja kerana hanya DIA sahaja penyelamat kamu beserta pujaan kamu semua sekali.

No comments:

Post a Comment